Skånskan!

Idag när jag satt o hade min rast så va det en av lärarna som berättade en sak för mig. Tyckte det va så otroligt härligt. Det började med att jag berättade att jag just nu försöker lära mina 6-åringar vem mormor, morfar, farmor, farfar, faster, farbror, moster o morbror är. Fast när jag sitter där i samlingen på golvet med bilderna framför mig och säger mormor och morfar så här jag ju även barnen säga det.

alltså så låter det: Mårmår och mårfar (med en ordentlig skånska)
och inte mormor o morfar (på stockholmska, som de borde säga o som jag inte kan uttala)

Så idag nere på gympan så hade en av lärarna sagt till barnen:

Vuxen: Nu går ni in och duchar...
Barn: Varför säger du ducha(stockholmska). Det heter ju faktiskt docha!(bred skånska)

hahaha, så läraren fick faktiskt en tillsägelse om att han sa det fel som egentligen sa det rätt för dom o där dom bor tack vare mig. Min skånska har börjat spegla av sig rikrigt mycket på barnen... Helt jävla underbart. själv har jag börjar säga ducha på stockholmska så barnen ska förstå vad jag säger o inte poängtera varje gång.

När jag säger skor så förstår de inte alls va jag säger. hahaha. underbara ungar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0